خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

سلام دوست عزیز
بنده مصطفی امانی، مدرس دانشگاه و منتور صنایع خلاق و نوآوری هستم و اینجا بصورت تخصصی و با کمک مصادیق کاربردی به شما کمک می‌کنم تا با نوآوری سیستماتیک به کمک TRIZ آشنا شوید و در حرفه و تخصص خودتان ایده‌پردازی و نوارزش‌آفرینی کنید. برای ارتباط بیشتر با بنده می‌تونید در پیج اینستاگرام khallagh_gram یا در آپارات mos_amani را فالو کنید. منتطرتونم :)

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

  • ۲۰ اسفند ۰۲، ۱۸:۵۵ - sadr
    تشکر

نویسندگان

سوال این است که چگونه می‌توان از طرح های قابل پیشگویی قوانین تکامل فناوری در فعالیت های اجرایی و صنعتی استفاده کرد؟ این طرح‌ ها دارای راه‌های گسترده‌ای برای توسعه سیستم‌های موثر در آینده هستند. در اینجا دو مرحله ساده برای استفاده از حالت‌های تکاملی ارائه می‌شود.

1.   فرموله کردن مسئله برای موضوعی که باید برای جذابیت، ساختار و زمان بهبود یابد. این مرحله به بررسی طرح‌های سیستمی که با این طرح های تکاملی باید تغییر کند سروکار دارد.

2.   حل مسئله با استفاده از حالت‌های تکاملی سیستم. کاربرد طرح ها با سازگار کردن این راه‌ها، یک یا چند جسم سیستم می‌تواند مطابق با حالت های ویژه و بهبودساختار و... سیستم تغییر کند.

تصور می کنیم خیلی هیجان انگیز خواهد بود بتوانیم به رموز حاکم بر فناوری تا این حد راحت دست یابیم. این نشان از اهمیت بالای دانش TRIZ و تحقیقات متخصصن این حوزه دارد. این نکات برجسته باعث شده اند تا شرکت های چندملیتی همواره مشتریان خود را با محصولاتی بی نظیر غافلگیر کنند و گوی سبقت را از سایر رقبا ببرند. این الگوها جهانی است و برای ما و محصولات ما نیز صادق اند.

سوال این است که آیا شما با توجه به قوانین حاکم بر این الگوها می توانید برای محصول خود اولا موقعیت کنونی را تشخیص دهید و سپس فناوری آینده را پیش بینی کنید؟ فرض کنیم به کاغذ یا تخته سیاه به دید یک سیستم نگاه می کنیم.  اکنون این سیستم با یکی از مسیرهای بالا تقربا به سطح ایده آل رسیده اند. مثلا آخرین فناوری در سیستم وایت برد که توسط شرکت توشیبا عرضه شده است، استفاده از یک میدان است طوری که در هر محیطی می توان یک پرده مجازی روی دیوار تشکیل می گردد و فرامین تنها با یک اشاره قابل انجام خواهند بود. هرکس با تکیه به قوانین حاکم بر هریک از الگوهای مذکور بایستی بتواند سطح ایده آل سیستم مورد نظر خود را تا حدودی توصیف کند.

به عنوان مثال می توان گفت یک "کارت ویزیت" در سطح میدان در آینده نزدیک احتمالا به صورت صفحه خود شارژ شونده از محیط خواهد بود که شفاف است و طرح و لوگوی شما را به صورت میدان های نور نشان می دهد و این طرح به راحتی قابل تغییر و مطمئنا با قابلیت متحرک سازی خواهد بود.

نکته ای مهم و قابل ذکر اینست که تصاویری که برای نمایش مصادیق قوانین تکامل آورده شده اند را بتوان با ابداعات و نوآوری های دیگری جایگزین نمود؛ بدین معنی که شاید برای هر مرحله از قوانین تکامل چندین ایده برای پیاده سازی با کمک فناوری های متعدد پیشنهاد نمود که قابل اجرا نیز باشند و خواننده نباید ذهن خود را از ایده های جدید خالی کند. این قوانین به گسترش و حتی پیش بینی سیستم ها کمک می کنند و اصلا جلو خلاقیت و کشف ایده های جدید را نمی گیرند.

نکته آخر درباره قوانین تکامل فناوری اینست که از روی روندهای قوانین تکامل به نظر می رسد در بیشتر الگوها، رسیدن به آخرین مرحله تکامل نیازمند انجام کارکرد اصلی به کمک میدان یا حتی بدون نیاز به هیچ منبع خاصی است. این همان اصل ایده آل گرایی است که قبلا با ذکر مثال هایی بررسی کردیم. بنابراین مفهوم سیستم ایده آل جدا از کاربرد مستقلی که در حل مسئله دارد و چشم انداز نهایی در کارکرد سیستم را ترسیم می نماید، نقطه تلاقی حل مسئله به بهترین نحو به کمک ابزارهای دانش TRIZ است و فلسفه ای برای آشتی دادن تمامیت قوانین این دانش هیجان انگیز به شمار می رود به طوری که همه ابزارهای این دانش پیشرفته درخدمت رسیدن به این نقطه تلاش می کنند که بایستی در حل مسئله با رویکرد TRIZ این نکته مورد توجه قرار گیرد.

به دو طریق این روندهای تکامل تا رسیدن به ایده آل را می توان توضیح داد. یکی از طریق منحنی S های متوالی برای هر نسل از فناوری است که در صفحه بعد اولین روش را  مشاهده می کنید. البته قبلا اشاره کردیم که منحنی S  بسیار کلی است و تقریبا برای تکامل هر سیستمی عمومیت دارد (شکل زیر).

 روش دیگر، که به فهم بهتر این فلسفه ناب کمک می کند، نمایش آن براساس درخت تکامل فناوری است که در زیر مشاهده می کنید:



مصطفی امانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی