خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

سلام دوست عزیز
بنده مصطفی امانی، مدرس دانشگاه و منتور صنایع خلاق و نوآوری هستم و اینجا بصورت تخصصی و با کمک مصادیق کاربردی به شما کمک می‌کنم تا با نوآوری سیستماتیک به کمک TRIZ آشنا شوید و در حرفه و تخصص خودتان ایده‌پردازی و نوارزش‌آفرینی کنید. برای ارتباط بیشتر با بنده می‌تونید در پیج اینستاگرام khallagh_gram یا در آپارات mos_amani را فالو کنید. منتطرتونم :)

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

  • ۲۰ اسفند ۰۲، ۱۸:۵۵ - sadr
    تشکر

نویسندگان

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

آلتشولر معتقد بود که هر مسئله ابداعانه متشکل از حداقل یک تضادها بین 2 عنصر مختلف میباشد. اما یک تضاد، کی و کجا بروز پیدا می کند؟ تضاد، زمانی اتفاق می افتد که ما سعی در بهبود یک ویژگی و یا پارامتر (از 39 پارامتر فنی و مهندسی) در یک سیستم فنی داشته باشیم و در عین حال موجب تضعیف یک پارامتر یا ویژگی دیگر شویم؛ مثلا اگر شتاب را زیاد کنیم نیاز به موتور بزرگتری داریم و این قیمت ماشین را افزایش داد یعنی افزایش چیزی مطلوب منجر به افزایش چیز نامطلوب میشود و یا چیز مطلوب دیگری را کاهش میدهد. آلتشولر این تضادها را تضادهای فنی نامید. 

تضاد یعنی این که دو موقعیت متضاد یا دو کیفیت متعارض باشند؛ مثلا یعنی افزایش سطح کیفیت یکی موجب کاهش سطح کیفیت دیگری  شود..

 

برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک روبرو کلیک کنید: "17 مقاله داغ تریزی"

مصطفی امانی

⭕️«یادداشتی از دکتر جف دی‌گراف/ ترجمه: شادی حسن‌پور»⭕️


راز آموزش خلاقیت تنها این است که دانش آموزان را با افرادی احاطه کنیم که اثری را خلق می‌کنند.

با توجه به مطالعه اخیر مدیرعامل شرکت IBM روی بیش از ۱۵۰۰ نفر از مدیران ارشد اجرایی در ده‌ها کشور، اکنون خلاقیت با ارزش‌ترین ویژگی در مدیران است. مدرسه‌های تجارت می‌خواهند به سرعت خلاء موجود در برنامه درسی خود را با گستره وسیعی از دوره‌های کمک آموزشی و تغییراتی در نحوه آموزش پر کنند. در حالی که بسیاری از آن‌ها بیشترین تلاش را برای رفع این نیاز غیرعمدی انجام می‌دهند، مدارس تجارت به نحوی طراحی شده‌اند که تفکر انتقادی و کمی را تشویق کنند: گزینه‌های قیمت‌گذاری، ساخت نقشه‌های برند، بهینه‌سازی زنجیره تامین و امثال آن.

مصطفی امانی

در 1945 بعد از سال‌ها تلاش مخترعان در صنایع غذایی، روش صنعتی برای «جداسازی ساقه و تخم‌های فلفل دلمه‌ای» چنین ابداع شد که فلفل‌ها را در یک محفظه دربسته می‌ریختند و بعد از گذاشتن درپوش، از یک دریچه به مقدار 8 اتمسفر فشار هوا در محفظه تزریق می‌کردند. این مقدار فشار باعث می‌شد تا فلفل‌ها از محل اتصال ساقه خودبه‌خود ترک بخورد و بشکند و هوا وارد فلفل‌ها شود. با این کار،  فضای داخل و خارج فلفل‌ها هم‌فشار می‌گردد. حال، ناگهان دریچه محفظه را باز می‌کنند تا به دلیلی اختلاف فشار، تخم فلفل و ساقه‌ها ناگهانی به بیرون پرتاب‌شده و بدنه گوشتی آن‌ها در محفظه می‌ماند.

 

مصطفی امانی