خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

سلام دوست عزیز
بنده مصطفی امانی، مدرس دانشگاه و منتور صنایع خلاق و نوآوری هستم و اینجا بصورت تخصصی و با کمک مصادیق کاربردی به شما کمک می‌کنم تا با نوآوری سیستماتیک به کمک TRIZ آشنا شوید و در حرفه و تخصص خودتان ایده‌پردازی و نوارزش‌آفرینی کنید. برای ارتباط بیشتر با بنده می‌تونید در پیج اینستاگرام khallagh_gram یا در آپارات mos_amani را فالو کنید. منتطرتونم :)

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

  • ۲۰ اسفند ۰۲، ۱۸:۵۵ - sadr
    تشکر

نویسندگان

⭕️«یادداشتی از دکتر جف دی‌گراف/ ترجمه: شادی حسن‌پور»⭕️


راز آموزش خلاقیت تنها این است که دانش آموزان را با افرادی احاطه کنیم که اثری را خلق می‌کنند.

با توجه به مطالعه اخیر مدیرعامل شرکت IBM روی بیش از ۱۵۰۰ نفر از مدیران ارشد اجرایی در ده‌ها کشور، اکنون خلاقیت با ارزش‌ترین ویژگی در مدیران است. مدرسه‌های تجارت می‌خواهند به سرعت خلاء موجود در برنامه درسی خود را با گستره وسیعی از دوره‌های کمک آموزشی و تغییراتی در نحوه آموزش پر کنند. در حالی که بسیاری از آن‌ها بیشترین تلاش را برای رفع این نیاز غیرعمدی انجام می‌دهند، مدارس تجارت به نحوی طراحی شده‌اند که تفکر انتقادی و کمی را تشویق کنند: گزینه‌های قیمت‌گذاری، ساخت نقشه‌های برند، بهینه‌سازی زنجیره تامین و امثال آن.

تعریف خلاقیت نوعی انحراف مثبت است: کیفی، متفاوت و مخالف. این تعریف مشکلات قابل توجهی ارائه می‌کند. به عنوان مثال، اعضای دانشکده عالی تجارت به طور معمول تجربه‌ای توام با خلاقیت از دنیای واقعی ندارند تا با شکلی معتبر آن را تدریس کنند. از آن گذشته، پذیرش دانشجو به نسبت زیادی به تست‌های استانداردی بستگی دارد که برای ارزیابی مقدار خلاقیت متقاضیان طراحی نشده‌اند. به طور خلاصه، بسیاری از موسسات که هم‌اکنون باید خلاقیت را آموزش دهند به طور تاریخی برای حذف آن طراحی شده‌اند.


در این‌جا بیان می‌کنیم که چطور تحولات خلاقانه با چهار روش باعث تغییر در ساختار و عملکرد آموزش کسب و کار می‌شوند:


1- تغییر از شرکتی به کارآفرینی: دانشجویان می‌خواهند کسب وکار، محصولات و خدمات خود را ایجاد کنند و به همین دلیل هرچه بیشتر به سوی MBA می‌روند تا رویای خود را بسازند. این پروژه‌ها نیازمند مجموعه ابزار و مهارت‌های جایگزین است؛ برنامه‌ای که دانشجویان را تشویق کند تا صرفا با مجموعه استاندارهای فعلی مطابقت نکنند بلکه آن فرضیه‌های بی‌شمار را مورد سوال قرار دهند و در آن‌ها تردید کنند.


2- تغییر از عملکردی به کارگروهی: برنامه‌های تجاری دارند به طور فزاینده‌ای هم‌تراز می‌شوند. این بدان معناست که آن‌ها دارند رشته‌هایی را که قبلااز هم جدا بودند، در کنار هم قرار می‌دهند. مهندسی و تجارت، علوم طبیعی و تجارت، هنر و تجارت: این‌ها انواع برنامه‌های کارگروهی هستند که امروز در حال افزایش هستند. این برنامه معنایی بیش از بین رشته‌ای بودن صرف را دارد. همان‌طور که آنها در کنار یکدیگر رشد و پیشرفت می‌کنند، به موضوعاتی فرارشته‌ای تبدیل می‌شوند.


3- تغییر از نظری به عملی: مدارس عالی تجارت با این تغییر از نظریه به عمل جوانب تجربی آموزش MBA را قبول می‌کنند. فلسفه آموزشی «ببین، عمل کن، یاد بده» در این تغییر وجود دارد. آموزش تجارت، مانند مدارس پزشکی یا حقوقی، یک اقدام مهارتی‌ست. هدف نهایی این است که بتوان آن‌چه را که آموزش داده می‌شود، عمل کرد. همان‌طور که ما در برابر انتزاعی بودن نظریه مقاومت می‌کنیم، الگوهای جدید یادگیری، مربیگری و مشاوره افزایش خواهند یافت.


4- تغییر از فردی بودن به دائمی بودن: به اطراف نگاهی بیندازید تا مدارکی را بیابید که باید به روز نگه داشته شوند و موقعیت‌هایی جدید و دائمی را کشف و در آن‌ها شرکت کنید و با مدارس عالی در ارتباط بمانید. با افزایش MOOC‌ها (دوره‌های آزادی اینترنتی در حجم بالا) و انواع جایگزین تولید و توزیع‌کننده‌های دانش، مرزهای بین کلاس‌های درس و دنیای واقعی به تدریج از بین می‌روند. آموزش تجارت دیگر تنها همایشی یک باره نیست که تاریخ انتهایی داشته باشد بلکه تجربه‌ای دائمی (حتی در تمام طول زندگی) است. آینده آموزش تجارت همین جاست و سال‌هاست که همین‌جا بوده است.


5- ابتکار در آنچه آموزش و انجام می‌دهیم وجود دارد، چون هدف مشترک ما بهتر و جدیدکردن دنیای‌مان است. خلاقیت در یک دوره یا دپارتمان آموزشی وجود ندارد-بلکه چیزی‌ست که لزوما به تمام جوانب کار و زندگی ما آگاهی می بخشد.⭕️

مصطفی امانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی