پروفسور جان آرنولد استاد مهندسی خلاق درباره اهمیت نحوه برخورد با ابداع چنین می گویند:
"وقتی می دانید در جستجوی چه هستید، وقتی آن را می بینید شناسایی اش می- کنید؛ امادر مورد ابداع چطور؟ آیا می دانید دنبال چه هستید؟ بدیهی است که نمی دانید؛ مگر آنکه خود مسئله را به نحوی چنان گسترده، اصولی و جامع بیان کنید که حتی دور از ذهن ترین امکانات را از نظر دور ندارید و ذهن را با محدوده ای از پاسخ های قابل قبول به پیشداوری سوق ندهید!"
توصیه جان آرنولد هوشمندانه به نظر است اما چند سوال ممکن است پیش بیاد:
1- آیا تنها بسط گسترده صورت مسئله می تواند کافی باشد؟!
2- این کار چگونه قابل انجام است؟
3- این که بیان مسئله را گسترده تر نماییم چقدر جهت درست رسیدن به جواب(هایی) را تضمین می کند؟!
4- این که تمام راه ها را جستجو کنیم می تواند ضامن انتخاب مسیرهای آزموده شده و مطمئن باشد؟ و
5- آیا این کار به صرفه است؟ از دیدگاهی دیگر، آیا تجارب اثر بخش نوآوران و مخترعان جهانی می تواند دانش و الگویی جهان شمول برای کمک به نوآوری و ابداع ما در هر نقطه از کره خاکی به ارمغان آورد؟
✅پیشنهادی هوشمندانه✅
تجارب جهانی از به کارگیری دانشی موسوم به TRIZ ، برگرفته از مطالعات تحلیلی صدها هزار سند ثبت اختراع جهانی و استخراج نتایجی کلیدی برپایه تفکر قیاسی و شبیه سازی موقعیت های مشابه آنان جهت پیداکردن راه حل های خلاقانه مربوط به مسائل متنوع (ابداعی و غیر ابداعی)، گواه این مطلب است که TRIZ می تواند چراغ روشنی فراروی مسائل بشر قرار دهد تا با جرات و جسارت به مبارزه با پیچیده ترین چالش های خود برود. این دانش حاصل تجزیه و تحلیل بیش از 3 میلیون سند ثبت اختراع در سراسر دنیا می باشد تا معین کند که مخترعان به عنوان نخبگان خلاق جامعه جهانی چگونه مسائل ابداعی خود را حل نموده اند؟ بیش از 1500 نفر- سال تحقیقات گنریش آلتشولر روسی و شاگردان و دستیاران وی، به کشف قوانین و ابزارهای بسیار اثربخش برای ابداع و نوآوری منجر شد که بکارگیری این قوانین به صورت مستقل از هم مرتبا بین مخترعان جهان تکرار شده اند.