خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

سلام دوست عزیز
بنده مصطفی امانی، مدرس دانشگاه و منتور صنایع خلاق و نوآوری هستم و اینجا بصورت تخصصی و با کمک مصادیق کاربردی به شما کمک می‌کنم تا با نوآوری سیستماتیک به کمک TRIZ آشنا شوید و در حرفه و تخصص خودتان ایده‌پردازی و نوارزش‌آفرینی کنید. برای ارتباط بیشتر با بنده می‌تونید در پیج اینستاگرام khallagh_gram یا در آپارات mos_amani را فالو کنید. منتطرتونم :)

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

نویسندگان

۸۴ مطلب توسط «مصطفی امانی» ثبت شده است

 نکات کوتاه آموزشی ما را در آپارات ببینید و دنبال کنیدwinkyesheart ارتباط با نویسنده:

مصطفی امانی

TRIZ

اشاره: دانش خلاقیت شناسی قدمت زیادی ندارد و تقریبا از اوایل قرن بیستم وارد ادبیات روانشناسی شد و بزرگانی چون آلکس اسبورن، گیلفورد، تورنس ابتدا مباحث پایه ای و آکادمیک را مفهوم سازی نمودند و سپس این شاخه از مباحث وانشناسی طرفدارانی در سراسر جهان پیدا کرد بویژه در توسعه تکنیک های حل مساله در صنایع وایده پردازی مورد توجه بخش های خصوصی در کشورهای صنعتی و بویژه آمربکا گردید. این دوران باعث خلق تکینک های زیادی برای ایده پردازی شد. از 1962 نیز دانش TRIZ نیز همسو با آن و با روشی سیستماتیک به توسعه و حتی استقلال آن از روشناسی و پذیرش آن به عنوان یک دانش میان رشته ای در خلق نوآوری شد. امروزه  TRIZیکی از شاخه‌های تخصصی خلاقیت‌شناسی به حساب می آید که توسط گنریش آلتشولر (متولد تاشکند ۱۹۲۶–۱۹۹۸) پایه‌گذاری شده است. این دانش با نام‌ها و عناوین مختلفی مانند «نوآوری نظام یافته»، «خلاقیت اختراعی»، «روش‌شناسی اختراع» و مواردی از این قبیل نامیده می‌شود.

سابقه تریز در ایران به سال 1380 باز می‌گردد. امروزه کارشناسان و علاقه‌مندان متعددی در ایران ضمن فراگیری تریز، پیگیر تحقیقات جدید و پیاده‌سازی آن‌ها هستند. هرچند به نظر می‌رسد تریز نیز مانند بیشتر دانش‌هایی که در کشور برای اولین بار واردشده‌اند، با توجه به طبیعت حاکم بر بازار ایران، در ابتدا موجی ناپخته و هیجانی شروع به تبلیغ و به‌کارگیری آن می‌کند و ضمن اجرای ناکارآمد این دانش، باعث ایجاد ذهنیت‌های غلط در مشتریان می‌گردند و به‌تبع آن مقاومت مشتریان آتی را در پی خواهد داشت. لذا بهتر است این دانش کارآمد نیز به دست متخصصان و با روش‌های علمی پیاده‌سازی گردد تا در هنگام اجرا هیچ اغماض و مصالحه‌ای با مشتری اثربخشی آن را تحت‌الشعاع قرار ندهد و آثار نیک آن در یک‌زمان منطقی منطبق با تجارب جهانی این دانش پدیدار گردد.

برای دیدن جزئیات کامل این محتوای آموزشی به لینک مراجعه نمایید.

برای دیدن خلاصه این محتوای آموزشی در آپارات به لینک مراجعه نمایید.

 

winkyesheart ارتباط با نویسنده:

مصطفی امانی

طراحی نوآورانه در دنیای مدرن ما و پیشرفت در ابزارهای مهندسی برای طراحی و ساخت در بیست سال گذشته از چه چیزی سرچشمه می‌گیرد؟ گاد[1] از دانشگاه آکسفورد معتقد است پیچیدگی های شگفت انگیز ماشین های امروزی مدیون مهندسی جدید شگفت انگیز است؛ پیشرفت هایی که اکنون فراتر از مهندسان به طراحان و معماران و لمس همه جامعه می رسد.

TRIZ توسط گنریش آلتشولر[2](1926-1998) و همکارانش از سال 1946 توسیع داده شده است. این دانش از دهه 1950 در روسیه مورد استفاده قرار گرفته، اما اکنون کاربردهای آن به طور گسترده در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا مورد استفاده واقع می شود. TRIZ در اصل نتایجی از تجزیه و تحلیل ناشی از ثبت اختراعات جهان است و نشان می‌دهد که تنها 40 راه حل کلی در تمام پتنت های موفق برای نوآوری وجود دارد. آلتشولر آنها را 40 اصل نوآوری نامید. سپس TRIZ به یک کیت ابزار برای حل هر مشکلی و کاربردی تبدیل شد(گاد، دانشگاه آکسفورد).

مصطفی امانی

یک چالش رایج در کاربرد روش‌شناسی طراحی محاسباتی، تشخیص این است که پارامترهای موثر بر نتیجه پروژه ممکن در اطراف یک پارامتر طراحی که در مدل پارامتری و روش کاوش فرم گنجانده نشده است. این چالش زمانی بیشتر محتمل است که اهداف طراحی متناقض در یک پروژه وجود داشته باشد. سپس طراح ممکن است یکی از معیارهای طراحی را بر سایرین ترجیح دهد، یا مصالحه کند (معادل) و راه حلی در میان گروهی از موارد مناسب انتخاب کند. در چنین مواردی ممکن است  متناظر جبهه پارتو[1] برای یافتن بهترین راه حل های مبادله ای بین دو یا چند هدف طراحی اجرایی مطالعه شود. رویکرد سوم می تواند تلاش برای حذف تضاد به صورت ابتکاری باشد. بر این اساس، طراح ممکن است از تکنیک های داده کاوی یا الگوریتم های خوشه بندی و طبقه بندی برای اطلاعات سطح بالاتر یا اهداف جستجوی ضمنی برای دستیابی به تصمیم گیری نهایی استفاده کند.

مصطفی امانی

صنعت سلامت یک مورد خاص است زیرا ممکن است به دلایل مختلفی مانند عدم جایگزینی سلامت، تأخیر یا عدم امکان دریافت خدمات باعث از بین رفتن جان انسان شود. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی مجبورند با اقدامی سریع به ارائه مسائلی که با آن روبرو هستند ادامه دهند. این واقعیت که شخصی که در موسسات بهداشتی مشغول به کار است و به عنوان یک شغل بهداشتی فعالیت می کند، افرادی هستند که به سلامتی اقوام یا بستگان خود شک دارند، باعث عصبی شدن این افراد و دیدن اشتباهاتی می شود که غیر قابل قبول است. کار با "خطای صفر"، که یکی از اصول اساسی مفهوم کیفیت است، در بخش بهداشت، بسیار مهمتر است. به همه این دلایل، مفهوم خدمات باکیفیت در بخش مراقبت های بهداشتی، بیشتر و بیشتر تخصص می یابد. بسیاری از روش ها مانند بیمارستان ناب و شش سیگما و حتی TRIZ برای بهبود کیفیت در کیفیت خدمات سلامت استفاده می شود. 

مصطفی امانی

در جهانی که همیشه در حال تحول و تغییر است، مشاغل قصد دارند که به حیات خود ادامه دهند و در رقابت، برتری کسب کنند. برای دستیابی به این اهداف، آنها باید انتظارات مشتری را برآورده کنند و حتی محصولات یا خدمات فراتر از انتظار را ارائه دهند. برای تأمین انتظارات مشتریانی که انتظار هزینه کم و کیفیت بالای محصولات یا خدمات دریافتی را دارند، مشاغل موظفند فرآیندهای تجاری خود را نزدیک به کمال، طراحی نموده، نوآوری ها را دنبال کنند و با یافتن سریع راه حل مسائل، محصولات و خدمات با کیفیت بالا ارائه دهند. با توجه به این اهداف شرکت ها، تصور می شود که ویژگی TRIZ، که بر خلاقیت و نوآوری تأکید دارد، روشی ضروری برای تولید محصولات یا خدمات ایده آل با کیفیت بالا و کم هزینه برای شرکت ها است.

مصطفی امانی

در این پست 17 مقاله برای دانلود گذاشتیم تا علاقمندان به TRIZ و نوآوری سیستماتیک بتوانند با ابزارها و کاربردهای متنوع این دانش هیجان انگیز آشنا شوند. برای دانلود آنها به  ادامه مطلب رجوع کنید.

winkyesheart ارتباط با نویسنده:

مصطفی امانی

اشاره:

تکنیک ابداعی SWOTRIZTM روشی سیستماتیک برای برنامه ریزی استراتژیک است که توسط اینجانب مصطفی امانی از ترکیب SWOT با دانش TRIZ بوجود آمده است. خوشبختانه اخیرا توانستیم یک مقاله در "پنجمین کنفرانس بین المللی کارآفرینی و مهندسی صنایع" با عنوان "تحلیل وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی ایران به روش SWOTRIZTM از منظرکارآفرینی و دانشگاه نسل سوم" ارائه کنیم که در این پست محتوای کامل آن را جهت مطالعه علاقمندان به اشتراک می گذارم.

مصطفی امانی

اشاره: بوم مدل کسب و کار ابزاری است که شما به وسیله آن می‌توانید مدل کسب و کار را شرح دهید و بخش‌های مختلف آن را طراحی کنید و یا آن را تحلیل کنید و تغییر دهید. امکان استفاده گروهی و به چالش کشیدن مدل کسب و کار شرکتتان یکی از خصوصیات این ابزار است. این بوم ابزاری ساده است که ۹ بخش تشکیل‌دهنده‌ی مدل‌کسب و کار را شرح می‌دهد. این قسمت‌ها شامل بخش‌(های) مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال(های) توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای(تجاری) کلیدی و ساختار هزینه‌ها است...

برای دیدن جزئیات این محتوای آموزشی به لینک مراجعه نمایید.

برای دیدن خلاصه این محتوای آموزشی در آپارات به لینک مراجعه نمایید.

winkyesheart ارتباط با نویسنده:

مصطفی امانی
اشاره: براساس تعریف معمول تقریبا نیمی از استارت­اپ­ ها در طول ۵ سال اول حیات خود تداوم می­ یابند و فقط ۱ مورد از ۲۰۰ استارتاپ تبدیل به اسکیل­ آپ­ (scaleup) می‌­شوند. ارقام ارائه شده در بالا به وضوح نشان می­‌دهند که رشد عمده و نمایی  و اسکیل آپ (scaleup) برای همه استارت آپ ها مناسب نیست. و البته این آمار تنها مختص شرکت های سیلیکون ولی نیست بلکه وضعیت رشد کسب و کار در سراسر جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما نگران نباشید و نباید هیجان و باور خود را نسبت به مدل تجاری کسب و کارتان از دست بدهید. در مقابل، اگر شما نسبت به رشد و اسکیل آپ (scaleup) شرکت خود جدی هستید، این آمار و ارقام می‌­توانند الهام بخش شما باشند تا نسبت به اقدامات خود دقیق و متمرکز باشید.

 برای دیدن جزئیات این محتوای آموزشی به لینک مراجعه نمایید.

برای دیدن خلاصه این محتوای آموزشی در آپارات به لینک مراجعه نمایید.

winkyesheart ارتباط با نویسنده:

مصطفی امانی