خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

سلام دوست عزیز
بنده مصطفی امانی، مدرس دانشگاه و منتور نوآوری هستم و اینجا بصورت تخصصی و با کمک مصادیق کاربردی به شما کمک می‌کنم تا با نوآوری سیستماتیک آشنا شوید و در حرفه و تخصص خودتان ایده‌پردازی و نوآفرینی کنید.
برای ارتباط تنگاتنگ با بنده می‌تونید به پیج اینستاگرام khallagh_gram ملحق‌شوید. منتطرتونم :)

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

نویسندگان

۸۰ مطلب توسط «مصطفی امانی» ثبت شده است

صنعت سلامت یک مورد خاص است زیرا ممکن است به دلایل مختلفی مانند عدم جایگزینی سلامت، تأخیر یا عدم امکان دریافت خدمات باعث از بین رفتن جان انسان شود. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی مجبورند با اقدامی سریع به ارائه مسائلی که با آن روبرو هستند ادامه دهند. این واقعیت که شخصی که در موسسات بهداشتی مشغول به کار است و به عنوان یک شغل بهداشتی فعالیت می کند، افرادی هستند که به سلامتی اقوام یا بستگان خود شک دارند، باعث عصبی شدن این افراد و دیدن اشتباهاتی می شود که غیر قابل قبول است. کار با "خطای صفر"، که یکی از اصول اساسی مفهوم کیفیت است، در بخش بهداشت، بسیار مهمتر است. به همه این دلایل، مفهوم خدمات باکیفیت در بخش مراقبت های بهداشتی، بیشتر و بیشتر تخصص می یابد. بسیاری از روش ها مانند بیمارستان ناب و شش سیگما و حتی TRIZ برای بهبود کیفیت در کیفیت خدمات سلامت استفاده می شود. 

مصطفی امانی

در جهانی که همیشه در حال تحول و تغییر است، مشاغل قصد دارند که به حیات خود ادامه دهند و در رقابت، برتری کسب کنند. برای دستیابی به این اهداف، آنها باید انتظارات مشتری را برآورده کنند و حتی محصولات یا خدمات فراتر از انتظار را ارائه دهند. برای تأمین انتظارات مشتریانی که انتظار هزینه کم و کیفیت بالای محصولات یا خدمات دریافتی را دارند، مشاغل موظفند فرآیندهای تجاری خود را نزدیک به کمال، طراحی نموده، نوآوری ها را دنبال کنند و با یافتن سریع راه حل مسائل، محصولات و خدمات با کیفیت بالا ارائه دهند. با توجه به این اهداف شرکت ها، تصور می شود که ویژگی TRIZ، که بر خلاقیت و نوآوری تأکید دارد، روشی ضروری برای تولید محصولات یا خدمات ایده آل با کیفیت بالا و کم هزینه برای شرکت ها است.

مصطفی امانی

 17 مقاله داغ تریزی

بسته مقالات زیر به فرمت Word و Pdf قابل دانلود است! جهت خرید اینجا را کلیک کنید.

ردیف

عنوان مقاله

توضیحات راجع به مقاله

1

ARIZ الگوریتم حل مسایل ابداعی

ARIZ ابزار محوری تحلیل در TRIZ است. این ابزار از گام های متوالی شکل گرفته که به وسیله آن، امکان تولید راه حل برای مساله های پیچیده فراهم می شود. 

2

اصول چهلگانه و 39 پارامتر فنی تریز ویژه نوآوری در تبلیغات و بازاریابی

دانش تریز برای تبلیغات و بازاریابی نیز روش های سیستماتیکی ابداع کرده است که براساس آن پارامترهای جدید و 40 اصل نوآوری جدید تعریف شده اند و...

3

ایده پردازی برای حل مساله در تریز

شیوه حل مساله با تریز حاوی مراحل سیستماتیک است تا با استفاده از چند ابزار اصلی برای یک مساله فنی یا غیر فنی مشخص بتوان ایده پردازی گرد.

4

حل مسئله و بهبود محصول با استفاده از ابزارهای ماتریس تناقض و 40 اصل نوآورانه تریز

حل مسئله موضوعی است که طبیعتا هر فرد در زندگی خود با آن مواجه می گردد...

5

شرح چهل اصل نوآوری نظام یافته

مبتکران و مخترعان بدون اینکه متوجه شده باشند، به صورت مکرر از اصول معینی برای رفع تناقضات فنی و تکنیکی اختراع خود برای رسیدن به راه حل های ابتکاری استفاده کرده اند؛ این اصول تحت عنوان «40 اصل ابداعی برای نوآوری و اختراع» یا «40 اصل خلاقانه TRIZ» شناخته شده اند. 

6

فرآیند تکامل دانش خلاقیت شناسی

دانش خلاقیت شناسی قدمت زیادی ندارد و تقریبا از اوایل قرن بیستم وارد ادبیات روانشناسی شد و بزرگانی چون آلکس اسبورن، گیلفورد، تورنس ابتدا مباحث پایه ای و آکادمیک را مفهوم سازی نمودند و سپس این شاخه از مباحث وانشناسی طرفدارانی در سراسر جهان پیدا کرد بویژه در توسعه تکنیک های حل مساله در صنایع وایده پردازی مورد توجه بخش های خصوصی در کشورهای صنعتی و بویژه آمربکا گردید. این دوران باعث خلق تکینک های زیادی برای ایده پردازی شد. از 1962 نیز دانش TRIZ نیز همسو با آن و با روشی سیستماتیک به توسعه و حتی استقلال آن از روشناسی و پذیرش آن به عنوان یک دانش میان رشته ای در خلق نوآوری شد. حتی به عنوان یک رشته تحصیلی وارد دانشگاه ها شد و فارغ التحصیلان آن مشاوران صنعت و نوآوری و کارآفرینی در جهان شدند. این دانش به جهش در صنعت کشور کره و برند های سامسونگ و الجی گردید و همچنان دانش برتر نوآوری در جهان است...

7

کاربرد برخی از اصول ابداعی TRIZ در فرآوری و بسته بندی شیر

رشد و توسعه صنعت غدا و لبنیات ، استفاده از این ابزار جهت کمک به توسعه علوم غذایی مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. بکار گیری این اصول در این مقاله درزمینه صنعت شیر یک نمونه از این کاربرد می باشد...

8

ماتریس تضادها ویژه کسب و کار و مدیریت اجرایی

دانش تریز دارد مسائل غیر فنی هم شده است و شرکت هایی در غرب و شرق مثل Ideation و Creax آن را وارد مباحث مدیریت کسب و کار و اجرایی کرده اند. در واقع آنها براساس شبیه سازی 39 پارامتر فنی با پارامترهای اجرایی تعداد 31 پارامتر اصلی در مسائل اجرایی و مدیریتی را شناسایی و براساس آن و 40 اصل یک ماتریس جدید طراحی کرده اند...

9

مدل سازی براساس تجزیه و تحلیل اثر-شیء  در TRIZ

استاندارد ها، قانون های ساختار یافته ای هستند برای ترکیب و بازسازی و نوسازی سیستم های فنی. آلتشولر72 استاندارد را که در 5 گروه اصلی طبقه بندی شده اند، بدین شرح معرفی کرد:

  1. دسته اول: ساختن یا تخریب یک مدل شی- اثر؛
  2. دسته دوم: بهبود و توسعه یک مدل شی- اثر؛
  3. دسته سوم: گذار از سیستم پایه به ابرسیستم و یا به سطح خرد؛
  4. دسته چهارم: اندازه گیری یا کشف هر چیزی درون یک سیستم فنی؛
  5. دسته پنجم: تشریح چگونه ورود یک شی یا میدان به یک سیستم فنی.

در این مقاله این 72 استاندارد در قالب تحلیل اثر-شیء آورده می شود...

10

مراحل فرموله بندی نمودن مسئله در TRIZ

این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. تعریف و فرمول بندی مسئله
  2. رسم نمودار مسئله
  3. تبدیل نمودار به متن
  4. استخراج صورت مسئله ها
  5. مشخص نمودن راه حل و اجرای آن
  6. بررسی نتایج

که در اینجا شرح هرکدام آمده است...

11

مروری بر دانش TRIZ، الفبای نوآوری سیستماتیک

آنچه در این مقاله خواهد آمد تاریخچه‌ای است که بیشتر به بیان نکات برجسته و روشنگری نقاط عطف این دانش 70 ساله و کشفیات تکامل گونه آن می‌پردازد.

12

مصادیق و مثال های متعدد چهل اصل نوآوری TRIZ

برای فراگیری بهتر 40 اصل و شاهکلید نوآوری تریز برای هرکدام تعداد زیادی مصداق نوآوری فنی یا ایده های اجرایی آمده است.

13

نقشه گنج نوآوری TRIZ

در این فایل با ارزش تمام ابزارهای دانش تریز کلاسیک را در یک فایل تصویری با ابعدا بزرگ درآورده ایم تا چاپ کرده و برای استفاده آسان تر در اتاق کار خود نصب کنید...

14

یک کاربرد TRIZ در برنامه ریزی استراتژیک؛ تکنیک ابداعی SWOTRIZ برای اولین بار در جهان

تکنیک SWOTRIZ یک تکنیک جدید تریزی است که برای اولین بار در جهان توسط مصطفی امانی از ترکیب و تلفیق هوشمندانه TRIZ اجرایی با روش تحلیلی SWOT ابداع و ارائه شده است که در این مقاله این تکنیک را توضیح خواهیم داد. با استفاده از این تکنیک دیگر نیاز نیست برای تدوین استراتژی ها تنها به خلاقیت شخصی و تجارب گذشته متکی باشیم، بلکه TRIZ یک چهارچوب مشخص و همچنین جهت و سمت و سوی استراتژی ها را تبیین می کنند و به راحتی می توان فهمید که در موقعیت پیش آمده بهترین راهکار چیست. تنها کافیست با یک جمله بندی مناسب کار را تمام کنیم.

15

تحلیل منابع حل مسئله در  TRIZ

توانایی دیدن منابع حل مسئله کمک می کند خلاقانه تر مسئله را حل کنیم چراکه ممکن است متوجه منابع ارزان تر، کمتر مورد استفاده یا بلا استفاده و بسیاری از منابع موجود در خارج یا داخل سیستم نشویم. برای بهتر دیدن تمام منابع،TRIZ  به ما یک چک لیست غنی از منابع  می دهد که در تحلیل منابع مسئله خود از آنها استفاده می کنیم. جالب است بدانیم که TRIZ توجه ما را منابعی که در سیستم به آنها نگاه منفی وجود دارد نیز جلب می کند

16

شرح 39 پارامتر فنی نوآوری نظام یافته

گنریش آلتشولر از بررسی 40000 سند ثبت اختراع در علوم و فنون مختلف متوجه شد که مبتکران و مخترعان مکررا ریشه مشکلات سیستم فنی خود را بین پارامترهای محدودی با آزمون و خطاهای زیاد ی رفع می کردند که آنها را «پارامترهای فنی» نامید که همواره تناقضات بین دو یا تعدادی بیشتر از این پارامترها به وقوع می پیوندد.

17

تضادهای فنی و فیزیکی

هر مسئله ابداعانه متشکل از حداقل یک تضادها بین 2 عنصر مختلف میباشد. اما یک تضاد، کی و کجا بروز پیدا می کند؟ تضاد، زمانی اتفاق می افتد که ما سعی در بهبود یک ویژگی و یا پارامتر (از 39 پارامتر فنی) در یک سیستم فنی داشته باشیم و در عین حال موجب تضعیف یک پارامتر یا ویژگی دیگر شویم؛

 جهت خرید اینجا را کلیک کنید.

مصطفی امانی

اشاره:

تکنیک ابداعی SWOTRIZTM روشی سیستماتیک برای برنامه ریزی استراتژیک است که توسط اینجانب مصطفی امانی از ترکیب SWOT با دانش TRIZ بوجود آمده است. خوشبختانه اخیرا توانستیم یک مقاله در "پنجمین کنفرانس بین المللی کارآفرینی و مهندسی صنایع" با عنوان "تحلیل وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی ایران به روش SWOTRIZTM از منظرکارآفرینی و دانشگاه نسل سوم" ارائه کنیم که در این پست محتوای کامل آن را جهت مطالعه علاقمندان به اشتراک می گذارم.

مصطفی امانی

اشاره: بوم مدل کسب و کار ابزاری است که شما به وسیله آن می‌توانید مدل کسب و کار را شرح دهید و بخش‌های مختلف آن را طراحی کنید و یا آن را تحلیل کنید و تغییر دهید. امکان استفاده گروهی و به چالش کشیدن مدل کسب و کار شرکتتان یکی از خصوصیات این ابزار است. این بوم ابزاری ساده است که ۹ بخش تشکیل‌دهنده‌ی مدل‌کسب و کار را شرح می‌دهد. این قسمت‌ها شامل بخش‌(های) مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال(های) توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای(تجاری) کلیدی و ساختار هزینه‌ها است...

برای دیدن جزئیات این محتوای آموزشی به لینک مراجعه نمایید.

مصطفی امانی
اشاره: براساس تعریف معمول تقریبا نیمی از استارت­اپ­ ها در طول ۵ سال اول حیات خود تداوم می­ یابند و فقط ۱ مورد از ۲۰۰ استارتاپ تبدیل به اسکیل­ آپ­ (scaleup) می‌­شوند. ارقام ارائه شده در بالا به وضوح نشان می­‌دهند که رشد عمده و نمایی  و اسکیل آپ (scaleup) برای همه استارت آپ ها مناسب نیست. و البته این آمار تنها مختص شرکت های سیلیکون ولی نیست بلکه وضعیت رشد کسب و کار در سراسر جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما نگران نباشید و نباید هیجان و باور خود را نسبت به مدل تجاری کسب و کارتان از دست بدهید. در مقابل، اگر شما نسبت به رشد و اسکیل آپ (scaleup) شرکت خود جدی هستید، این آمار و ارقام می‌­توانند الهام بخش شما باشند تا نسبت به اقدامات خود دقیق و متمرکز باشید.

 برای دیدن جزئیات این محتوای آموزشی به لینک مراجعه نمایید.

مصطفی امانی

اشاره: قالب‌های ذهنی مجموعه‌ای از قوانین و پیش‌فرض‌های ذهنی انسان هستند و مانند یک الگو، بایدها و نبایدها را برای درک مطالب تعیین می‌کنند. این عامل یکی از دلایل اصلی کاهش خلاقیت و توان ابداع در انسان می‌باشد زیرا این قالب‌ها اغلب باعث خطاهای ادراکی و درنتیجه مقاومت در برابر پذیرش ایده‌های جدید خواهند شد. برای رفع این مشکل لازم است که مهارت ایده پردازی را یاد بگیریم و از آن در سمت و سوی نوآوری بهره ببریم. 

 برای دیدن جزئیات این محتوای آموزشی به لینک مراجعه نمایید.

مصطفی امانی

اشاره: زندگی، کار و به ویژه موفقیت در قرن بیست ویکم، مستلزم داشتن و استفاده از توانایی‌ها و مهارت‌هایی است مانند همکاری و همدلی با دیگران، یادگیری تمام عمر، خلاقیت و انعطاف‌پذیری شناختی و.... یکی از مهم‌ترین این مهارت‌ها، توانایی حل مسائل پیچیده Complex Problem Solving (CPS) است. در گزارش‌های مجمع جهانی اقتصاد، از مهارت حل مسائل پیچیده، به عنوان مهم‌ترین مهارت شناختی سال های آینده یاد شده است. بنظر می‌رسد که مشکلات و مسائلی که انسان امروزی با آن‌ها دست‌به‌گریبان است، بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از آن است که بتوان به تنهایی و با روش‌های قدیمی به سراغ آن‌ها برویم. در نیمه قرن بیستم میلادی، پژوهش‌گرانی که به حل مسائل از طریق شبیه‌سازی‌های کامپیوتری دست زدند به نوعی سرخوردگی دچار شدند: آن‌ها متوجه شدند که این نوع از حل مسئله تنها برای مسائلی جوابگو است که صورت آن‌ها به خوبی تعریف شده و در یک فضای بسته آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اما زندگی واقعی پر از مسائلی است تعریف نشده و بدون مرزهای مشخص که حل کردن آن‌ها بسیار دشوار است و نیاز به فرآیندهای شناختی متعددی دارد.

 برای دیدن جزئیات این محتوای آموزشی به لینک مراجعه نمایید.

مصطفی امانی

با سلام دوست گرامی،

لطفا درصورت استفاده از محتوای این سایت، در ذیل این پست، نقد و نظر و پیشنهاد خودتو برام بذارخجالتیلبخند

با احترام /مصطفی امانی

winkyesheart ارتباط با نویسنده:

مصطفی امانی

گنریش آلتشولر مبدع روسی TRIZ از بررسی 40000 سند ثبت اختراع در علوم و فنون مختلف متوجه شد که مبتکران و مخترعان بدون اینکه متوجه شده باشند، به صورت مکرر از اصول معینی برای رفع تناقضات فنی و تکنیکی اختراع خود برای رسیدن به راه حل های ابتکاری استفاده کرده اند؛ جالب اینجاست که بعد از ایشان نیز شاگردان آلتشولر و متخصصان بعد از مطالعه بیش از سه میلیون سند ثبت اختراع در سراسر دنیا، متوجه شدند که هنوز مخترعان از همان اصول پیشنهادی آلتشولر استفاده می کنند. این اصول تحت عنوان «40 اصل ابداعی برای نوآوری و اختراع» یا «40 اصل خلاقانه » شناخته شده اند که در ذیل به بررسی مصادیق هرکدام میپردازیم...

برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک روبرو کلیک کنید: "17 مقاله داغ تریزی"

مصطفی امانی