خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

سلام دوست عزیز
بنده مصطفی امانی، مدرس دانشگاه و منتور صنایع خلاق و نوآوری هستم و اینجا بصورت تخصصی و با کمک مصادیق کاربردی به شما کمک می‌کنم تا با نوآوری سیستماتیک به کمک TRIZ آشنا شوید و در حرفه و تخصص خودتان ایده‌پردازی و نوارزش‌آفرینی کنید. برای ارتباط بیشتر با بنده می‌تونید در پیج اینستاگرام khallagh_gram یا در آپارات mos_amani را فالو کنید. منتطرتونم :)

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

  • ۲۰ اسفند ۰۲، ۱۸:۵۵ - sadr
    تشکر

نویسندگان

بهترین راهکار برای طراحی محصولات آینده آنست که مسیر تکامل طرح فعلی را با استفاده از الگوهای تکامل مختلف رسم نموده و سپس تکامل احتمالی در چارچوب هر الگو را پیش بینی کرد. همچنین می‌توان الگوهای تکامل مختلف را با هم ترکیب کرد.


TRIZ الگوهای تکراری که به عنوان یک تکنولوژی تکامل در طول زمان رخ می دهد، را جستجو و تبیین می کند. سیستم به طور تصادفی به تکامل نمی رسد بلکه الگوهایی وجود دارند و تکامل آنها در یک راه مفید، قابل پیش بینی است. با گذشت زمان، تکامل سیستم های فنآوری و کسب وکار از الگوهای قابل پیش بینی تبعیت می کنند. این نتایج حاصل بررسی متون ثبت اختراع و تاریخچه توسعه و تکامل محصولات متنوعی می باشد. سیستم‌های تکنیکی در حالت‌های قابل پیش بینی متکامل می‌شوند. فعالیت اصلی بخشی از TRIZ تحقیق بر روی تکامل سیستم است که آن قسمتی از راه حل‌های ممکن برای مسائل تکنولوژیکی می‌باشد.

تحقیقات در خصوص حالت‌های تکاملی سیستم‌های تکنیکی توسط آلتشولر و همکارانش به سال‌های 1970 باز می‌گردد. تعداد زیادی از ابداعات ثبت شده، قوانین عمومی و طبیعی و قوانین ویژه بررسی شد. آن‌ها هشت حالت تکاملی کشف کردند که به مهندسان برای پیش بینی توسعه، بهبود و ساخت محصولات کمک می‌کند. این حالت های تکاملی عبارتند از:

·         تکامل مرحله ای28F[1] و چرخه عمر29F[2]؛

·         کنترل پذیری و پویا سازی30F[3]؛

·         چرخه تکثیر31F[4] (حرکت به سوی سیستم های دو تایی و چندتایی)؛

·         حرکت از سطح کلان به خرد32F[5] و استفاده از میدان ها؛

·         تکامل بوسیله اجزای سازگار33F[6] و ناسازگار (هماهنگی34F[7]

·         بزرگتر و کوچک ترشدن35F[8]؛

·         توسعه غیر یکنواخت اجزا؛

·         کاهش درگیری انسان (اتوماسیون36F[9])


یک مثال از تکامل فناوری هواپیما براساس منحنی S شکل یا تکامل مرحله ای:


    مرحله جنینی: فرضیه آنقدر باقی می ماند تا به صورت یک طرح امکان پذیر و واقعی درآید.


تولد:هرگاه 2 شرط «نیاز به کارکرد» و «فناوری لازم برای ایجاد کارکرد» حس شود سیستم فنی جدید متولد می شود. فناوری پرواز با طرح گلایدر در 1848 و موتور بنزینی در 1859 در دسترس قرار گرفت ولی در سال 1903 برادران رایت آنها را یک به فناوری تبدیل کردند.


کودکی: سیستم کم بازده است و مسائل حل نشده ای دارد. اولین پرواز برادران رایت با سرعت 30 مایل در ساعت و سپس در سال 1913 به50 مایل در ساعت رسید.


بلوغ: جامعه ارزش سیستم را درک می کند. در سال 1914 جنگ جهانی و سرمایه گذاری مادی باعث رونق هواپیما گردید و در سال 1918 به سرعت 100 مایل در ساعت رسید.


پختگی: کارایی اصلی به محدودیت های طبیعی می رسد و توسعه سیستم کند می شود و نیاز به بهبودهای کوچک می شود.


سقوط: محدودیت های فن آوری پدیدار می شود. شاید به سیستم و کارکرد آن نیازی نباشد. بعد از سال 1918 نسل بعدی هواپیما با بدنه فلزی و آیرودینامیکی بوجود آمد. (نسل دوم) و...

تکامل مرحله ای مسواک: اینک به بیان نمونه ای از تکامل چند نسل در یک سیستم می پردازیم. به عنوان یک مثال دیگر یک مسواک ساده و یا دقیق تر، یک سیستم با کارکرد "تمیزکردن دندان"در نظر بگیرید.

ترسیم نتیجه ایده آل چنین خواهد بود: "دندان های سالم برای زندگی بدون استفاده از منابع اضافی!" اگر ما در امتداد خطوط فنآوری، به تکامل سیستم تمیزکردن دندان ها نگاه کنیم، موارد زیر را مشاهده می کنیم:

1- تکه چوب شیار شیار و تیز شده جهت حذف ذرات بین دندان ها ...

2- برس مویی سفت در انتهای یک دسته نگهدارنده برای تمیزکردن دندانهای عقب....

3- تغییراتی اینچنین در سیستم قبلی: ساخت اندازه های مختلف آن برای استفاده آسان تر انواع مختلف افراد ( کودکان، اندازه های مختلف دهان و ...).

4- به موازات تکامل مسواک، مواد افزودنی شیمیایی جدید به خمیر دندان اضافه شد. پیشرفت های سریع دراین حوزه ازفنآوری ایجاد گردید. در نهایت ....

 5- ارتعاش مویی (تکنولوژی صوتی) معرفی شد.


[1]Evolution in stage

[2]Life Cycle

[3]Dynamization

[4]Multiplication

[5]Macro to micro

[6]Matching components

[7]Synchronization

[8]Scaling up and down

[9]Automation

مصطفی امانی

نظرات  (۱)

besyar ali  va sepasgozar

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی