در بررسی این سؤال که "آیا اصول ابداعی TRIZ که توسط آلتشولر از اختراعات گذشته استخراج شده اند، توسط مخترعین و نوآورانی در عصر حاضر که هیچ اطلاع و شناخت خاصی از TRIZ ندارند استفاده می شود یا خیر؟" مشخص شد که در واقع وجه مشترک پژوهشگران نوآور و مخترعین پیش از آلتشولر، این است که هر دو گروه، هیچگونه آگاهی و شناختی از TRIZ نداشتند.
نتایج به دست آمده حاکی از آن است که پژوهشگران، در حد بالایی از اصول چهل گانه TRIZ به طور ناخودآگاه در پروژه های نوآورانه خود استفاده کرده اند. همچنین با سعی و خطا و افزایش تجربه در تعداد پروژه های نوآورانه نمیتوان میزان استفاده از اصول ابداعی TRIZ را افزایش داد؛ بنابراین برای استفاده بهتر از این دستاورد علمی در حوزه نوآوری، نیاز است با آموزش اثربخش TRIZ به کارکنان محیط های تحقیقاتی سرعت و کیفیت انجام کارهای نوآرانه آنان بهبود یافته و از این طریق، زمینه کاهش هزینه های انجام پروژه های تحقیقاتی نیز فراهم گردد.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که سازمان ها می توانند با آموزش های مرتبط با نوآوری نظام یافته و افزایش استفاده آگاهانه از اصول ابداعی و سایر ابزارهای TRIZ به تسریع روند نوآوری در بین پژوهشگران خود کمک کنند. بدیهی است عدم بهره برداری صحیح از TRIZ به معنای از دست دادن تمامی مزایای موجود در آن می باشد که در این تحقیق به آنها اشاره گردیده است.