خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

چگونه از دانش تریز در خلق ایده های ناب و حل مسئله بهره بگیریم؟

خلاقیت تجاری و نوآوری سیستماتیک

سلام دوست عزیز
بنده مصطفی امانی، مدرس دانشگاه و منتور صنایع خلاق و نوآوری هستم و اینجا بصورت تخصصی و با کمک مصادیق کاربردی به شما کمک می‌کنم تا با نوآوری سیستماتیک به کمک TRIZ آشنا شوید و در حرفه و تخصص خودتان ایده‌پردازی و نوارزش‌آفرینی کنید. برای ارتباط بیشتر با بنده می‌تونید در پیج اینستاگرام khallagh_gram یا در آپارات mos_amani را فالو کنید. منتطرتونم :)

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

  • ۲۰ اسفند ۰۲، ۱۸:۵۵ - sadr
    تشکر

نویسندگان

در بررسی این سؤال که "آیا اصول ابداعی TRIZ که توسط آلتشولر از اختراعات گذشته استخراج شده اند، توسط مخترعین و نوآورانی در عصر حاضر که هیچ اطلاع و شناخت خاصی از TRIZ ندارند استفاده می شود یا خیر؟" مشخص شد که در واقع وجه مشترک پژوهشگران نوآور و مخترعین پیش از آلتشولر، این است که هر دو گروه، هیچگونه آگاهی و شناختی از TRIZ نداشتند.

نتایج به دست آمده حاکی از آن است که پژوهشگران، در حد بالایی از اصول چهل گانه TRIZ به طور ناخودآگاه در پروژه های نوآورانه خود استفاده کرده اند. همچنین با سعی و خطا و افزایش تجربه در تعداد پروژه های نوآورانه نمیتوان میزان استفاده از اصول ابداعی TRIZ را افزایش داد؛ بنابراین برای استفاده بهتر از این دستاورد علمی در حوزه نوآوری، نیاز است با آموزش اثربخش TRIZ به کارکنان محیط های تحقیقاتی سرعت و کیفیت انجام کارهای نوآرانه آنان بهبود یافته و از این طریق، زمینه کاهش هزینه های انجام پروژه های تحقیقاتی نیز فراهم گردد.

نتایج این پژوهش نشان میدهد که سازمان ها می توانند با آموزش های مرتبط با نوآوری نظام یافته و افزایش استفاده آگاهانه از اصول ابداعی و سایر ابزارهای TRIZ به تسریع روند نوآوری در بین پژوهشگران خود کمک کنند. بدیهی است عدم بهره برداری صحیح از TRIZ به معنای از دست دادن تمامی مزایای موجود در آن می باشد که در این تحقیق به آنها اشاره گردیده است.

 

منبع:

مقاله "بررسی کاربرد اصول ابداعی TRIZ در تسریع روند نوآوری در سازمانهای پژوهشی و دانش محور"، دکتر پیمان اخوان، دکتر مصطفی جعفری، مهندس حمیدرضا ضرغامی(عضو پایگاه مقالات علمی مدیریت) و دکتر ناصر عسگری.

مصطفی امانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی